Wednesday, 15 October 2014

Sakit pinggang ketika hamil

Assalamualaikum dan salam sayang buat semua pengikut setia blogger saya. Pada hari ini saya nak kongsikan sedikit tentang sakit pinggang ketika hamil.

                     Kehamilan saat terindah

Sakit pinggang ketika hamil memang tidak dapat dipisahkan. Ramai wanita yang mengeluh sakit pinggang terutamanya apabila usia kandungan hampir ke 2 trimister. Sakit pinggang ketika hamil terjadi kerana faktor hormon kehamilan  yang meningkat dan membuatkan sendi  tidak stabil sehingga ke kawasan pelvik yang mengembang mengikut perkembangan bayi.

Selain itu kenaikan berat badan ketika hamil antara 11-15 kg menyebabkan rasa sakit menjalar sehingga ke sekeliling perut. Sebab itu ketika bangun tido awal pagi dari katil memang amat menyiksakan. Perubahan bentuk badan kita yang besar  dan banyak semasa hamil juga menganggu kestabilan diri.

Antara pencegahan awal yang anda boleh mencegah dan mengurangkan rasa sakit pinggang ketika hamil ialah:

♡ Pakai kasut yang rata yang direka khas untuk ibu mengandung. Elakkan kasut yang bertumit. Ia dapat mengurangkan masalah regangan pada tulang

♡ Elakkan daripada duduk dengan posisi yang sama dalam waktu yang lama

♡ Tidur dalam posisi mengiring dengan bantal diantara dua kaki anda seperti posisi memeluk orang. Terdapat juga bantal khas untuk ibu hamil. Anda boleh cuba mengguna bantal itu. Anda juga boleh meletakkan bantal sebagai alas perut apabila perut semakin membesar.

♡ Gunakan tali pinggan khas untuk ibu hamil bagi membantu menyokong ibu hamil mengurangkan rasa sakit pinggang.

♡ Jika rasa tegang atau cramp menyerang, anda boleh cuba dengan cara memasukkan ais atau air suam di dalam kantung compress dan tuam. Lakukan sekurang-kurangnya 10-15 minit.

♡ Hindari mengangkat benda berat dan yang mendatangkan beban pada tubuh anda.

♡ Biasakan berjalan kaki paling tidak 20-30 minit setiap hari.

♡ Perhatikan postur tubuh anda, jangan terlalu membongkok atau tegak.

Selain melakukan kesemua diatas, pengambilan pil kalsium juga sangat membantu bagi masalah sakit pinggang ketika hamil. Ia membantu memelihara saraf yang mana saraf inilah yang mengawal pengecutan otot-otot tubuh kita.

Kalsium juga penting semasa proses kelahiran nanti dimana otot-otot badan berkerja keras semasa kontraksi. Pengambilan kalsium yang cukup juga dapat membantu mengurangkan pendarahan ketika bersalin kerana platlet darah cepat terbentuk sekaligus mengurangkan risiko pendarahan ketika bersalin.

Antara produk shaklee yang dapat membantu melegakan sakit pinggang ketika hamil ialah ostematrix.
Dengan Kalsium Ostematrix dari Shaklee, anda bukan sahaja mendapat kelebihan dari Kalsium, tetapi lebih dari itu.
Kalsium Shaklee Ostematrix adalah Kalsium Terbaik di Malaysia.

            Ostematrix lebih daripada kalsium

Antara faedah-faedah yang boleh didapati daripada pengambilan Pil Kalsium Ostematrix Shaklee adalah :

1) Membina tulang dan gigi yang kuat.

2) Membantu mengekalkan tekanan darah yang normal.

3) Membantu dalam pengecutan otot dan pelancaran saraf.

4) Membantu mengurangkan simptom-simptom senggugut (PMS) seperti perut kembung (Bloating), kekejangan (Cramps), retensi air(water retention), mudah meradang(irritability) dan kemurungan(moodiness).

5) Membantu proses penyimpanan dan pelepasan sesetengah hormon.

6) Membantu perkembangan tubuh badan normal.

7) Merendahkan kandungan fosfat bagi mereka yang mengidap penyakit buah pinggan kronik

Shaklee Ostematrix Membekalkan :

1) 1000mg (100% Pengambilan Harian) unsur Kalsium daripada sumber-sumber yang mempunyai tahap kepekatan yang tinggi dan mudah diserap dari alam semulajadi.

2) 400mg (100% Pengambilan Harian) magnesium untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya.

3) 400IU (100% Pengambilan Harian ) vitamin D untuk merangsang penyerapan kalsium.

Khasiat dalam ostematrix

**These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration.
These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease **

Berminat untuk dapatkan produk shaklee boleh hubungi saya 
sms/whatsapp/call 0179753858
Facebook : Suriati Yusoff
Page : Farish Aryyan Vitamins & Health Supplements
Cod area Kemaman dan Dungun
pos seluruh malaysia


11 comments:

  1. Masa hamil anak kedua, gila sangat buat popia simpul dan duduk lama sangat tak bergerak.. Sampai satu masa perut jadi tegang dan pinggang sakit sangat.. Kalaulah jumpa shaklee awal2 pasti dapat kurangkan masalah sakit pinggang..

    ReplyDelete
  2. Betul kan ieda...kalau lah kita jumpa dengan produk shaklee lebih awal tentu seronok kan.

    ketahui kepentingan kalsium

    ReplyDelete
  3. Ni wajib ada oste ni...bila umur makin meningkat, badan2 mula la rasa semacam je.kejang la lenguh la semua ada.

    ReplyDelete

  4. Saya juga akan amalkan Ostematrix bila pregnant.. Btw.. Utk amalan biasa pn blh.. Sbb hari2 buat kerja.. Penat yang terlampau.. Buatkan bdan kita kekurangan kalsium.. So Mmg Patut ambil Ostematrix..


    10 TIPS KURUS DENGAN CEPAT

    ReplyDelete
  5. Kaum ibu paling banyak hilang kalsium. Masa pregnant anak ambil zat dari ibu. menyusu pun zat terus disalurkan pada anak. jadi ibu2 sekalian, kalau xnak jadi rongak/bongkok di kemudian hari makan la ostematrix ye..banyak sangat membantu kita in sya Allah..

    JommSihatDanCantik -> TIPS DIET UNTUK PESAKIT KENCING MANIS

    ReplyDelete
  6. Walau pinggang cepat lenguh tapi pengalaman hamil memang mengujakan sebab sakit tu cepat je hilang setelah amalkan ostematrix untuk kesihatan tulang.

    ReplyDelete
  7. Keperluan ostematrix pada saat kehamilan memang sangat membantu sekali. Inya untuk elakkan anda dari sakit belakang..sakut sendi dan sebagainya.

    rawat kayap segera sebelum terjadi komplikasi yang teruk

    ReplyDelete
  8. ostematrix amat membantu ibu hamil yang ada sembelit jugak

    SET SLIMMING PUJAAN HATI

    ReplyDelete
  9. Sejak amal ostematrix alhamdulillah mengandung kali ni kurang sikit sakit pinggang

    Panduan Ajar Anak Minum Guna Cawan

    ReplyDelete