Sunday 14 September 2014

Atasi selulit dengan shaklee



Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Entry saya yang saya karang hari ini ialah tentang selulit. Selulit paling tidak disukai oleh para pengemar cintakan kecantikan kan. Memang tidak cantik dan paling merimaskan pemandangan mata sekiranya kita ada selulit kan. Suami melihat pun pasti kita akan merasa rendah diri.

Selulit sebenarnya adalah lemak pada kulit yang bercantum dengan kolagen. Gabungan kolagen itulah yang memberikan selulit rupa seperti 'cottage cheese' yang tidak diingini. Biasanya laa kan, selulit terbentuk di peha, punggung, dan kadangkala pada lengan, betis dan torso atas.Selulit adalah perubahan pada topografi kulit yang pastinya tidak menyenangkan sesiapa pun lebih-lebih lagi kaum wanita. Selulit selalunya terjadi kepada wanita yang telah menjejak kedewasaan.

Kenapa kita ada selulit?

Kanak-kanak dan lelaki umumnya jarang mempunyai masalah berkaitan selulitWanita yang mempunyai kulit licin tetapi selepas akil baligh dan apabila berlaku perubahan hormon, selulit mulai muncul pada lengan, punggung dan pehaLelaki : tisu perantara yang memegang kulit dan otot adalah dalam bentuk menetas silang, menyediakan lapisan licin dan tisu perantara yang kuat. Tempat penyimpanan lemak lebih kecil dari wanita dan memiliki kulit tebal Wanita : tisu perantara wanita berbentuk berserenjang dari otot dan kulit dalam garisan menegak. Apabila tisu perantara semakin lemah seiring dengan penigkatan umur dan lemak, maka selulit mulai menonjol keluar.

Jom kita lihat cara cara untuk mencegah selulit. Di bawah ini antara cara caranya;-

1. Rajin Bersenam

Selulit timbul akibat pengumpulan sel-sel lemak. Jadi, cara menghilangkannya ialah dengan menghapuskan sel-sel lemak tadi. Oleh itu, anda perlulah rajin bersenam. Senaman diakui dapat menjadikan otot tubuhmenjadi lebih fit, sihat dan segar.Namun, untuk mengatasi selulit anda tidak boleh sembarangan memilih senaman tanpa mengetahui fungsinya. Dalam merealisasikan impian anda, pilihlah jenis senaman yang dapat membakar lemak di bahagian tubuh di mana selulit bertapak. Contoh terbaik ialah dengan berenang dan berbasikal.Sehubungan itu, jika anda memilih untuk menggunakan senaman sebagai satu cara untuk melawan selulit, anda perlu pastikan tubuh benar-benar kuat untuk melakukannya. Biasanya, anda yang bersalin normal sudah boleh melakukan senaman selepas 40 bersalin. Namun, bagi yang melalui pembedahan caesarean, tunda dahulu keinginan anda. Anda boleh mula bersenam selepas tempoh tiga bulan tetapi sebaik-baiknya minta nasihat doktor terlebih dahulu.

2. Gizi Seimbang

Biarpun anda ingin kembali langsing, harus diingat anda masih perlu menyusukan bayi. Jadi, anda memerlukan zat pemakanan yang mencukupi agar susu yang dihasilkan berkualiti. Meskipun begitu, ini tidak bererti anda perlu makan dalam jumlah yang banyak. Anda perlu bijak mengatur menu makanan agar setiap hidangan mempunyai nilai gizi yang diperlukan tubuh setiap hari.

3. Urutan + Aromaterapi

Selain daripada memperoleh kenikmatan, urutan dipercayai membantu mengurangkan selulit. Teknik urutan yang betul berfungsi melancarkan peredaran darah. Secara tidak langsung, ia dapat menghancurkan timbunan lemak dalam tubuh yang sekali gus membuat tubuh jadi segar. Untuk menambahkan lagi kenikmatannya, anda boleh menggabungkan urutan dengan penggunaan minyak aromaterapi yang dihasilkan daripada tumbuhan tertentu seperti minyak bunga mawar ataupun lavender.

4. Penggunaan Krim Atau Losyen

Di pasaran banyak terjual krim atau losyen yang dikatakan dapat menghilangkan selulit. Sama ada krim atau losyen, kedua-duanya dipercayai dapat menghancurkan lemak, menghaluskan dan melembutkan kulit.Walau bagaimanapun, tanya pendapat doktor terlebih sebelum menggunakan sebaran jenis krim atau losyen bagi mengelakkan kesan sampingan yang mungkin boleh berlaku.

5. Minum Ikut Keperluan

Amalkan meminum air putih yang mencukupi iaitu enam hingga lapan gelas sehari bergantung kepada keperluan. Air membantu melancarkan sistem pembuangan termasuk pengeluaran zat-zat yang bersifat racun dari dalam tubuh.

6. Rokok Beracun

Sekiranya anda perokok, hentikan amalan ini. Rokok sudah jelas mengandungi bahan berbahaya yang dapat meracuni paru-paru. Racun daripada rokok akan menyebabkan pembuluh-pembuluh darah halus tersumbat. Ini sedikit sebanyak akan melemahkan fungsi kelenjar dan kelenturan kulit yang akhirnya akan menambahkan lagi selulit di tubuh anda.

7. Hindari Tekanan

Cuba kawal tekanan yang anda alami dengan sebaik mungkin. Ketegangan boleh menyebabkan otot tertekan dan menghambat fungsi kelenjar yang bertugas mengatur sistem pembuangan zat-zat yang tidak diperlukan oleh tubuh.

Jangan tidak tahu Produk Shaklee ada yang dapat  bantu kurangkan selulit yer. Tidak percaya??Baca entry ini sehingga habis dulu yer.

Antara produk yang boleh membantu untuk kurangkan selulit adalah seperti di bawah:

* Vitamin C
Ia berfungsi untuk meransang pembentukan kolagen yang ada dalam badan. Kolagen sangat penting kerana ia menghalang otot jadi lembik. Kandungan bioflavonoid membantu memperkuat dinding pembuluh kapiler.

* Vitamin E
Ia berfungsi sebagai antioksida, memerangkap radikal bebas yang terdapat dalam tubuh dan melancarkan peredaran darah. Selain itu, vitamin E bantu meningkatkan keanjalan salur darah.

* Carotomax
Di dalam carotomax mengandungi Vitamin A yang bertindak menghalang pembentukan selulit.

Senarai diatas adalah vitamin yang sesuai untuk kurangkan masalah selulit .

Untuk maklumat lanjut boleh hubungi talian seperti di bawah.

Pengedar Shaklee Anda
Cod area Kemaman dan Dungun


No comments:

Post a Comment